بلک فرایدی(جمعه سیاه) blackfriday چیست ؟ – تاریخچه و رویدادهای این روز

Black-Friday


 

بلک فرایدی(جمعه سیاه) blackfriday یا حراج جمعه (به انگلیسی: Black Friday) در آمریکا یک روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه سال به شمار می رود و آغاز آیین خرید برای کریسمس سال جدید میلادی حساب می‌شود . در واقع جمعهٔ سیاه روز ای تعطیل نیست ، اما اکثر سازمان ها و شرکتها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بروند . سالها است که این روز، شلوغترین روز برای فروشنده‌ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنتهای دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده است. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را شروع کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و بایستی تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند .

 

بلک فرایدی

 

بلک فرایدی 2

تاریخچه

قرن‌ها است که صفت سیاه در فرهنگ‌های گوناگون برای وصف رویدادی بدشگون استفاده می‌شود . در تاریخ آمریکا، عبارت «جمعه سیاه» به رسوایی بازار طلا، در روز ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ اشاره می کند . پس از پایان جنگ داخلی آمریکا، بین ایالات متحده آمریکا و ایالات مؤتلفه آمریکا، نوبت به دوران دوازده ساله بازسازی آمریکا رسید. بدین ترتیب، ایالت‌های شکست خورده جنوبی، مورد بازسازی ایالت‌های شمالی پیروز قرار گرفتند. دو تن از زمین خواران آن دوره به نام جی گولد (Jay Gould) و جیمز فیسک (James Fisk) به منزله خریدهای عمده در مدتی کوتاه، انحصار موقت طلا را به دست آوردند . آن‌ها از این طریق سود کلانی نصیب خود کردند . دولت وقت که به‌موقع متوجه این سوءاستفاده نشد، حجم طلای بالایی را روانه بازار کرد تا قیمت از دست رفته ثابت شود. اما در نهایت، زندگی بسیاری از کاسبان ویران شد، و از آن روز به نام جمعه سیاه یا بلک فرایدی یاد می‌شود .

بلک فرایدی تاریخچه

 

بلک فرایدی در ایران – فروشگاه های اینترنتی

بلک فرایدی در ایران نیز وجود دارد و البته این روز با نام های انحصاری نامگذاری شده اند ولی دقیقاً منظور فروشگاه هایی که این رویداد را در تقویم تبلیغاتی خود قرار می دهند همان balckfriday خودمان است . برای مثال فروشگاه اینترنتی دیجی کالا این ۳ آبان ۱۳۹۶ را “جمعه به خرید” نامیده است و همچنین فروشگاه اینترنتی بامیلو نیز این روز را “حراجمعه” نامیده است .میزان تخفیف در این فروشگاه ها از ۱۰ تا ۵۰% تخفیف هم می رسد فقط باید گوش به زنگ باشید تا فرصتی را در این روز فوق العاده از دست ندهید . شما کاربران گرامی می توانید احتمالا از ساعت ۰۰:۰۰ روز ۳ آبان از این دو فروشگاه محبوب خرید کنید . البته فروشگاه های دیگری نیز برای خرید در این روز جهانی وجود دارند که می توان از فروشگاه charsooq و laklakgroup نیز نام برد . باز هم شما می توانید غیر از نامهای گفته شده در بالا خودتان عبارت “بلک فرایدی” یا “blackfriday” را در گوگل با عبارات گوناگون جستجو کنید تا به فروشگاه های دیگری که این offer را به شما می دهند را بیابید . 

 

تهیه شده در رایان آسان

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.